Voldoende beweging krijgen tijdens de coronatijd!

Hoe belangrijk is bewegen?
Bewegen is gezond voor iedereen, dat weten we allemaal. Door beweging train je kracht en uithoudingsvermogen, maar dat is niet het enige voordeel. Bij volwassenen en ouderen verlaagt bewegen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressies. Daarnaast weten we dat veel bewegen het risico verlaagd op borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden.

Ouderen
Oudere mensen halen daarnaast nog meer voordeel uit bewegen; De kans op botbreuken neemt af, je spieren worden sterker en je loopsnelheid neemt toe. Daarnaast heeft bewegen ook een positieve invloed op het denkvermogen en dementie!

Kinderen
Ook kinderen halen hun voordeel uit bewegen. Het risico op depressieve klachten neemt af, botten worden sterker en er is minder kans op overgewicht!

We weten dat een goede gezondheid belangrijk is. Je hebt minder kans om ziek te worden en herstel na ziekte verloopt over het algemeen beter.

Dus genoeg reden om nu in beweging te komen!

Hoe komen we in deze tijd aan voldoende beweging?
En dan ineens zitten we thuis. We fietsen niet meer dagelijks naar het werk of naar vrienden, de voetbalwedstrijden zijn afgelast, sportscholen en zwembaden zijn dicht en de gymles op scho ol gaat niet meer door. Het dagelijks bewegen is voor veel mensen ineens drastisch veranderd.
Toch zijn er, ook in deze tijd genoeg mogelijkheden om actief te blijven!

Tips

  1. Online worden er nu veel gratis sportlessen door fysiotherapeuten en sportscholen geplaatst! Kijk ook maar eens op ons youtube kanaal! fysiowaalre
  2. Werk in de tuin of ga klussen in huis.
  3. Maak een wandeling tijdens de pauze op werk of thuis.
  4. Pak de fiets of ga te voet in plaats van met de auto.
  5. Maak er een gewoonte van om lopend te bellen.
  6. Ga met je kinderen, kleinkinderen of kinderen uit de buurt buiten spelen op 1,5 meter afstand.
  7. Verzamel een groepje vrienden en bekenden en organiseer een groepsles in het park.

Wil je graag persoonlijk advies en weten of bepaalde oefeningen en activiteiten ook voor jou geschikt zijn, dan kan je altijd contact opnemen met jouw fysiotherapeut!

× Kunnen we je helpen?